Covid 19 Dan Perintah Kawalan Pergerakan

 NAMA.   : BAKHTIAR IRFAN BIN RAZMAN

JURUSAN: SSG-02 



  Pandemik COVID-19, juga dikenali sebagai pandemik koronavirus atau wabak koronavirus ialah pandemik penyakit koronavirus 2019 yang sedang berlaku secara global berpunca daripada koronavirus sindrom pernafasan akut teruk 2 (SARS-CoV-2). Wabak ini pada mulanya dikesan pada pertengahan Disember 2019 di bandaraya WuhanHubeiChina, dan telah diiktiraf sebagai pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 11 Mac 2020. Sehingga 28 September 2020, lebih 33.4 juta kes COVID‑19 telah dilaporkan di lebih 188 buah negara dan wilayah, mengakibatkan lebih 1.004 juta kematian manakala lebih 24.7 juta orang telah pulih.





  Apabila berlakunya Covid-19 Perintah Kawalan Pergerakan Malaysia (PKP) 2020 merujuk kepada tindakan pencegahan oleh kerajaan persekutuan Malaysia terhadap kes pandemik koronavirus (COVID-19) pada 16 Mac 2020, oleh itu "kawalan gerakan" dilaksanakan di seluruh negara.Kejadian itu sering dirujuk oleh sesetengah pihak media sama ada beberapa media tempatan mahupun media antarabangsa sebagai "Kuarantin Malaysia".



 


  Pada hari Perintah Kawalan Pegerakan(PKP) saya dan keluarga telah membuat banyak aktiviti contohnya:belajar memasak,bermain sukan dengan keluarga,dan banyak lagi,sepanjang kawalan pergerakan kami sekeluarga banyak peluang untuk bersama untuk sama-sama bebagi kasih.Kami sekeluarga juga ada menyumbang sumbangan kepada orang yang memerlukan seperti nya barang keperluan dapur. 



                     Membaiki Aircond



Menukar mentol lampu


                     Belajar memasak



                  Bermain dam haji

 

   Memberi sumbangan kepada orang yang       memerlukan.



      Akhir kata,kita perlulah mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan(PKP) bagi sama-sama kita menghapuskan penyakit virus Covid-19 agar bumi kita aman dengan penyakit tersebut.

Ulasan

Catat Ulasan